Merak edilen Facebook Algoritması ve Değişimi

Son zamanlarda Facebook üzerindeki içeriklerin erişim düşüklüğü gözünüze çarpmıştır. “Facebook bozulmuş abi…” şeklindeki tepkilerin farkındayız ancak olay biraz daha karışık. Aslında çok karışık, fakat bu yazı ile kafanızdaki bu karmaşayı biraz olsun azaltabileceğimi umuyorum.

Öncelikle elimizde “EdgeRank” adında bir içerik gösterim algoritmamız var. Biraz genel konuşursak bu algoritma, kullanıcıların duvarında etkileşim “alabilecek” içerikleri görmelerini sağlıyor. İçeriklerin etkileşim alabilme potansiyelinin hesaplanması ise bu yeni algoritmamızdan geçiyor. Bunun sonucunda içerikler duvarımıza görünüyor veya görünmüyor.

“Peki ama Facebook bize gösterilen içeriklerin bizim ilgimizi çekebileceğini nasıl bilebilir, çok saçma!” diyebilirsiniz. Bunu şu şekilde düşünebilirsiniz, Facebook uzun süre etkileşim almamış bir içerikten ziyade bir arkadaşınızın beğenmiş olduğu bir fotoğrafın veya durum güncellemesinin daha çok ilginizi çekeceğinizi düşünüyor ve böylece size onu göstermeyi uygun görüyor. Burada arkadaşınızla olan etkileşim sıklığınız, Facebook’ta geçirdiğiniz zaman gibi fazlaca değişken var ancak konu genel olarak biraz daha netleşti sanıyorum.

Şimdi biraz daha detayına iniyoruz. Facebook’taki arkadaşlarımızın yarattığı her bir aksiyonu potansiyel bir“news feed” içeriği olarak düşünün. Facebook bu aksiyonları “Edge” olarak isimlendiriyor. Durum güncellemeniz veya bir fan sayfasına üye olmanız gibi herhangi bir aksiyonunuz bir “Edge” yaratıyor ve ölçümlemeler sonucu aksiyonunuzun yarattığı içeriğin arkadaşlarınızın ana ekranına düşmesine veya düşmemesine karar veriliyor.

EdgeRank olarak adlandırılan bu ölçümlemenin nasıl hesaplandığına gelince… Elimizde üç değişken var, bunlar; “Affinity Score”“Edge Weight” ve “Time Decay”. Süslü kelimelerle sizi boğmak istemiyorum, hemen kısaca açıklayayım;

http://blog.promoqube.com/2012/11/merak-edilen-facebook-algoritmasi-ve-degisimi/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s