Oyunu Yeniden Keşfetmek: Gamification

“Oyunlaştırma” (veya İngilizce olarak “Gamification”) kavramı biz farkında olmasak bile yaşantımıza gireli çok oldu. Pek çok online servis bugünlerde oyunlaştırmayı kullanıyor ve bu sayede farklı hedeflere ulaşmayı sağlıyor.

Peki tam olarak nedir bu oyunlaştırma ve daha önemlisi internet profesyonellerinin ne şekilde işine yarayabilir?

Oyunlaştırmanın kavramını; “oyun dışı uygulamalarda oyun öğelerini kullanmak” şeklinde özetleyebiliriz. Kullanım amacı ise aslında oyunlara ait olduğu kabul edilen farklı öğeleri kullanarak, normalde yeterince çekici olmayan süreçleri daha eğlenceli hale getirmek ve kullanıcılara ekstra motivasyon sağlayabilmek.

Oyun Mekanikleri

Bu duygusal değişimi sağlamak için ise oyunlara özgü bazı dinamikler, yani oyun mekanikleri devreye giriyor. En temel oyun mekaniklerini şöyle sıralayabiliriz:

Problem: Her oyunun net ve anlaşılır bir hedefi, amacı olması gerekir.

Öykü: Pek çok oyun ancak güzel ya da ilgi çekici bir öyküsü varsa ilginç olabilir.

Kurallar: Bu hedefe ulaşmak için oyuncular bazı kurallar dahilinde hareket etmelidir.

Rekabet: Diğerler oyuncular ile yarışmak. Rekabet hissi aynı işlemi eş zamanlı olarak rakibinden daha iyi ya da hızlı gerçekleştirmek veya bireysel oyunlarda liderlik sıralamaları ile sağlanabilir.

Paylaşım: Oyun içerisinde iş birliği ya da aynı oyun alanını diğerleri ile paylaşarak gerçekleştirilebilir.

Gelişim: Aşama kaydederek daha önceki haline göre oyuncunun (veya yönettiği karakterin) özelliklerinin ya da durumunun gelişmesi. Oyunlarda seviye atlamak buna en güzel örnek. Kişisel olarak oyuncunun becerilerinin gelişmesi ve bunu süreç içerisinde tablolar ile göstermek de buna örnek olabilir.

Başarı: Pek çok oyunun amacı kazanmak.

Ödüller: Puanlar, rozetler veya sanal paralar kazanmak.

Motivasyon

Oyunlaştırmayı ürün veya hizmetlerinizde kullanarak tüketicileriniz için ek motivasyon sağlayabilirsiniz. Ama motivasyon oyunlaştırmanın tek faydası değil. Oyunlaştırmanın oluşturacağı duygusal etkiler arasında en önemlilerinden biri oyuncunun ürün veya hizmet ile arasında bir duygusal bağ kuruyor olması.

Oyunlaştırma dijital mecralarda nispeten yeni bir kavram gibi görünse de hali hazırda çoğumuzun kullandığı Foursquare ve Klout gibi çok güzel örnekleri var. Ciddi oyunlar (serious game) yine oyunlaştırma konusunda güzel bir örnek.

Oyunlaştırma çok hızlı bir şekilde popüler hale geliyor ve cazip özellikleri nedeniyle kısa süre içerisinde kullanıcılar tarafında bir beklentiye dönüşmeye başlayacak. Eğer henüz kullanmıyorsanız bugün için bir zorunluluk olmasa da tahmin ettiğinizden daha da yakın bir gelecek de siz de oyunlaştırmayı kendi ürün, hizmet, eğitim veya pazarlamanıza dahil etmek zorunda kalabilirsiniz.

http://www.webrazzi.com/2011/10/29/oyunlastirma/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s