“Biz de Bir #Oyunlaştırma Projesi Yapalım” Diyorsanız (1/3)

Gamification (oyunlaştırma) uygulamalarının ülkemizde de gördüğü yakın ilgi, uzun süredir pek çok markanın dijital pazarlama departmanlarını meşgul ediyor. Markalar oyunlaştırmanın topluluk yaratma, sadakat, sürdürülebilir etkileşim gibi önemli konularda sunduğu nimetlerden nasıl faydalanacaklarını anlamaya çalışıyorlar. Yurtdışında sayısız örnek olduğunu bilsek de gerçekten kolları sıvadığınızda sizi neler bekliyor, nereden başlayacaksınız, 3 ay sonra, 1 yıl sonra nerede olacaksınız, gözünüzde canlandırabilmek, hele başlarda hiç kolay değil… Bir de bunu yöneticilerinize izah etme kısmını düşünün!

Aslında oyunlaştırma projelerinde işi karmaşıklaştıran nokta, uygulanabilecek çok çeşitli format ve fikir olması… Bu adımı kolaylaştırmak için aşağıdaki iki temel sorudan birine “evet” cevabı vermek işinizi çok rahatlatacaktır:

  • Oyunlaştırma tekniğini belirli bir kampanya için mi kullanmak istiyorsunuz? (Geçici, nispeten kısa süreli, kampanya bazlı)
  • Tıpkı bir sadakat programı gibi uzun soluklu bir uygulama mı istiyorsunuz? (Adımları ve devamlılığı planlanmış, uzun süreli bir dijital platformun/topluluğun üzerine yerleştirilmek üzere)

1) Kampanya bazlı oyunlaştırma: Eğer ilk seçenekle, kampanya bazlı gamification kurguları ile ilerlemek istiyorsanız, yapacağınız iş herhangi bir yaratıcı, katılımı yüksek ve entegre dijital kampanya sürecini planlamaktan çok da farklı değil… Burada önemli olan rekabet, yarışma, seviye atlama, statü kazanımı, avatar kullanımı, hediye verme ya da hediye kazanma gibi irili ufaklı pek çok oyun mekanizmasının kurgu içine dahil edilmesidir. Bunların dozuna, kurgunun ne kadar büyük bir kısmını oluşturacağına karar vermek de sizin elinizdedir. Zorlama olmayan, doğal ve akıllı şekilde kampanyaları tamamlayan kurgular, kullanıcılar tarafından kolaylıkla benimsenecek, uygulanacaktır. İleride, biraz da deneyimle ve kampanya verilerinin analizleri sayesinde, kullanıcıların hangi adımları atladığını, hangilerine itibar etmediğini çok daha kolay ön görecebileceksiniz zaten.

Ford’un, 2013 Ford Escape için ünlü gamification firması Badgeville ile 2012 Mart ve Mayıs ayları arasında yaptığı 6 haftalık kampanya, bu türe iyi bir örnektir. NBC’de yayınlananEscape Routes isimli bu yarışmada Amerika genelinde seçilen altı ekip, 2013 Ford Escape’ler içinde yarışırken, halk da TV, web sitesi, telefon, sosyal medya platformları gibi tüm kanalları entegre bir şekilde kullanarak yarışmacılara destek oluyordu.

İzleyicilere verilen görevler arasında, programla ve programdaki yarışmacılarla doğrudan ilgisi olan görevler verildiği gibi, izleyicilerin evlerinde, dijital kanallar üzerinden yapacakları eğlenceli görevler de yarışma sürecine dahil edilmişti. Burada oyunlaştırme tekniğini, tüm kampanyanın şemsiye kurgusu gibi de kabul edebilirsiniz.EscapeRoutes.com üzerinde oynanan devamlı ya da ani açılan Flash oyunlardan, kullanıcıların içerik üretmesini teşvik eden kurgulara kadar her türlü kampanya etkileşimi düşünülmüş. Arkadaş daveti gibi en temel viral mekanizmalara kadar… Buradaoyunlaştırmayı şemsiye kurgu yapan şey, tüm bu davranışların dönüp oyunlaştırma alt yapısına bağlanması ve bu katman üzerinde takip edilmesi, ödüllendirimesi, yönetilmesi… Yine bu katman, kampanya bittiğinde katılımcıların bıraktığı tüm davranış datasının da merkez üssü yanı zamanda.

İzleyicileri 6 hafta boyunca çepeçevre saran bu kurgunun etkileşim başarısının ne kadar yüksek olduğunu tahmin edebilirsiniz. Escape Routes örneğinde kampanyayı başarılı yapan, “haydi bir gamification projesi yapalım” hedefi değil; günümüz pazarlama dinamiklerinin zengin ama akıllı şekilde kullanılmasıdır.

Daha detaylı bilgi için www.escaperoutes.com/howitworks adresine bakabilirsiniz.

http://dijitalzamanlardapazarlama.com/2012/12/15/biz-de-bir-oyunlastirma-projesi-yapalim-diyorsaniz-13/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s