Türkiye’nin İlk Sosyal Medya Krizi: Danone

Türkiye’nin İlk Sosyal Medya Krizi: Danone

Türkiye’nin İlk Sosyal Medya Krizi: Danone E-Posta Karalama Kampanyası

Danone, Türkiye tarihinde bir firmanın internette hedef olduğu en büyük karalama kampanyası olarak tarihe geçti. Danone ürünlerinin çocukların fiziksel ve ruhsal gelişimini olumsuz yönde etkilediğine dair bir yazı ortaya atıldı. Bu yazının kaynağı Mayıs 2005’ de Almanya’da bulunan bir forum sitesidir.

Ortaya atılan iddiaya göre laboratuar sonuçlarıyla kanıtlandığını ve altında Prof. Dr. Turan Karadeniz’in imzası olduğu belirtilmişti. Bu yazı dan 6,3 milyon kişi haberdar olmuş. Sadece 1 milyonu internet vasıtasıyla, geri kalanı kısmıysa kulaktan kulağa iletişimle yayılmış. 25-45 yaş arası kadınlar arasında yapılan bir araştırmada, kadınların her 3 kişiden 1’ i bu yazıdan haberdardı.

Bu yazı sadece Danone’yi etkilemedi. Çünkü ailelerin bu yazı sonucu sütlü çocuk ürünleri almak konusunda çekinceleri oluştu. Sonuç olarak sütlü çocuk ürünleri pazarında %26 gerileme ve çiğ süt alımlarında yaklaşık 15 milyon litre daralma yaşandı. Sektörde büyük bir gerileme olarak kayıtlara geçti. Danone’ nin satışlarının da %25 oranında düştüğü ifade edildi.

Danone kriz ortaya çıktıktan sonra krizin zararlarını önleme ve sonrada bu algıyı yıkmak için girişimler başladı. Fakat buradaki Danone’nin hatası Mayıs 2005’te başlayan ve hızla büyüyen bu krizden ancak Ekim ayında haberdar olmuştu. Yaklaşık 6 aylık gecikme insanların algısını değiştirmesini güçleştirdi ve daha köklü bir savunma ve kriz yönetimi yapmak zorunda kaldı.

Peki nasıl bir kriz yönetimi izledi? Şimdi buna bir göz atalım.

Halka yakın bir kişi olan Ayşe Özgün’le anlaşarak fabrika çalışanlarıyla üretimini anlatan reklam filmi çekti. Ve bu iddaların asılsız olduğunu dolaylı olarak anlattı. Böylece şeffaf bir kurum olduklarını ifade ettiler. Bu hareket e-posta ile oluşan kötü algıyı değiştirmek için yapılan ilk adımdı. Sonrasında Danone internet sitesinde Prof. Dr. Turan Karadeniz’in konuyla ilgili asılsız olduğunu ifade eden bir açıklama yaptı. Bunu medyaya da duyurmak için bir panel düzenlendi.

Yurtsan Atakan başkanlığında gerçekleşen panele T.C Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı İstanbul İl Müdürü Ahmet Kavak, Ordu Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu Müdürü Prof. Dr. Turan Karadeniz, Profesör Doktor Sevinç Yücecan ve Neşe Erberk katıldı. Bu panelde yapılan açıklamalar, karalama kampanyasının asılsız olduğu yönünde medyada haber olarak yer buldu. Danone sosyal sorumluluk projelerinde de yer aldı. Bu çalışmalardan sonra kötü algı yavaş yavaş ortadan kayboldu.

Bu e-posta bana da gelmişti ve o dönemde gıda mühendisliği okuduğum için böyle bir şeyin olamayacağına inanıyordum. Peki ama ya doğruysa? sorusu da düşüncelerimde yer etmişti. O yüzden sosyal medya ve kriz yönetiminin ne kadar önemli olduğu ortaya çıkıyor. Ne kadar iyi bildiğimiz bir iş, marka yada kişi olursa olsun insanın aklına bir kurt düşüyor. Ve o kurt düşüncelerimizden yok edilmezde algımızı o yöne çeviriyor. İster istemez tedbirli olmak için kendinizi o markadan yada kişiden uzak tutmaya çalışıyorsunuz.

Şayet Danone bu yazıya daha önce müdahale etse ve kriz çıktığı anda bunları yapsaydı. Hem satışlarda bu kadar zarar etmeyecek hem de bu algıyı değiştirmek için bu kadar büyük yatırım yapmasına gerek kalmayacaktı. Hala birçok marka şu an bile sosyal medyanın etkisinden haberdar değilken, 2005’te markaların bu mecradan çokta haberdar olduğunu söylemek mümkün değil. Sektördeki ve şirketteki zararı verilerle görebiliyorsunuz.

Peki ya bu marka sizin markanız olsaydı siz ne yapardınız? Bence bunu düşünmeye başlamalı ve ona göre önlemlerinizi almalısınız.

http://www.semiyun.com/2012/12/turkiyenin-ilk-sosyal-medya-krizi-danone/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s