Facebook Edgerank Algoritması Nedir?

Facebook Edgerank hakkında her şey

Facebook’ta arkadaş olarak eklediğiniz kişilerin ya da beğendiniz sayfaların tüm paylaşımları anasayfanızda görünmüyor. Bunun sebebi Facebook’un algoritması Edgerank. Peki ama nedir bu Edgerank? Neden bize tüm arkadaşlarımızın ya da tüm beğendiğimiz sayfaların paylaşımlarını göstermiyor? Bu yazımızda bunu ele alacağız.

Facebook dünyaya ilk açıldığı ve yaygınlaşmaya başladığı yıllarda, tüm sayfaların ve arkadaşların paylaşımlarına kullanıcıların ana sayfalarında yer veriyordu. Ancak insanlar daha fazla arkadaş ekledikçe ve daha fazla sayfayı beğenmeye başladıkça, ana sayfadaki akışta aynı oranda hızlandı. Akışın hızlı olması ile birlikte, kullanıcıların önem verebileceği ve etkileşime geçebileceği tüm paylaşımlar da, kaybolup gidiyordu. Facebook buna çözüm olması için Edgerank algoritmasını geliştirdi. Edgerank algoritmasından sonra, kullanıcıların ana sayfalarında, daha fazla etkileşimde oldukları kişi ve sayfaların paylaşımları daha ağırlıkta gösterilmeye başlandı.

Facebook’un Edgerank algoritmasını geliştirmekteki öncelikli amacı bu iken, diğer amacıda, paylaşımlarını daha fazla kişiye göstermek isteyen markalardan para kazanmak istemesiydi. Facebook şu ana kadar her iki amacını da gayet başarılı bir şekilde yerine getiriyor.

Facebook Edgerank nasıl çalışır?

Facebook Edgerank, her kullanıcıya özel değerlendirmeler yaparak, kullanıcıların hoşuna giden ve daha çok etkileşimde oldukları kişi ve sayfalar ile bağlantıda olmalarını sağlar. Facebook Edgerank’i en kolay açıklayabileceğimiz örnek, Facebook’ta sağ tarafta yer alan çevrimiçi arkadaşlarımızı gösteren sohbet listesidir. Bu listenin üst kısmında daima daha fazla mesajlaştığımız arkadaşlarımız yer alır. Daha az ve hiç mesajlaşmadığımız arkadaşlarımız ise listenin alt kısmında yer alır.

Edgerank, kullanıcıların haber kaynaklarında hangi haberlerin yer alacağına karar veriyor. Bu işlemi de kullanıcının alışkanlıklarını izleyerek yapıyor. Örneğin bir kullanıcı A ismindeki bir arkadaşının fotoğraflarına daha sıklıkla bakarken, B arkadaşının videolarına daha sıklıkla baksın ve C markasının durum güncellemelerine yorum yazıyor olsun. Edgerank bu kullanıcının bu alışkanlıklarını ölçümlüyor ve artık bu kullanıcıya A arkadaşının fotoğraflarını B arkadaşının videolarını ve C markasının durum güncellemelerini daha fazla göstermeye başlıyor. Yani Facebook’ta neler ile etkileşime geçiyorsak haber kaynağımıza onu gönderiyor.

Peki ama, genelde fotoğraflarına baktığınız bir arkadaşınız, bir video yüklerse bunu siz göremeyecek misiniz? Eğer bir şekilde etkileşime geçtiğiniz bir arkadaşınız ise, videosunu haber kaynağınızda görebilirsiniz. Ancak bu video kısa sürede haber kaynağnızdan kaybolup gider. Fakat aynı arkadaşınızın yüklediği fotoğraf, haber kaynağınızda daha görünür ve daha uzun süre yer alır.

Yine aynı kullanıcı D adlı markanın sayfasını beğenmiş olsun. Bu kullanıcı uzun süre D markasının paylaşımları ile etkileşime geçmez ise, Facebook Edgerank artık o kullanıcının haber kaynağında D markasının paylaşımlarını çok nadiren gösterecektir.

Peki devamlı fotoğraflarına baktığımız bir arkadaşımızın haber kaynağında bizim fotoğraflarımız da daha sık görünüyor mu? Facebook Edgerank algoritması tek taraflı çalışan bir sistemdir. Siz bir arkadaşınızın fotoğraflarına sıklıkla bakıyorsanız, o arkadaşınızın her fotoğraf paylaşımı sizin haber kaynağınıza düşecektir. Fakat o arkadaşınız sizin fotoğraflarınıza bakmıyor ise sizin fotoğraflarınız o arkadaşınızın haber kaynağında sıklıkla çıkmayacaktır. Yani bir arkadaşınızın fotoğraflarına bakıyor olmanız, sizin fotoğraflarınızı o arkadaşınızın haber kaynağında çıkmasını sağlamayacaktır.

Markalar Facebook Edgerank algoritmasını nasıl kullanmalı?

Markalar öncelikle, Facebook sayfalarının beğeni sayılarını arttıracakları zaman, hedef kitlelerini iyi seçmeliler. Doğru hedef kitleyi yakalayan sayfalar daha kolay etkileşim yakalarlar. Markalar Facebook sayfalarından düzenli olarak paylaşım yapmalılar ve her paylaşımlarını analiz etmeliler. Bu analizler sonucunda, sayfayı beğenen kişilerin daha çok fotoğraflarla mı yoksa videolarla mı etkileşime geçtiklerini, hangi saatlerde daha fazla etkileşime geçtiklerini öğrenmeleri gerekmektedir. Ardından en doğru paylaşımı en doğru zamanda yapmaya başlayabilirler.

Markalar, sayfalarını beğenen kişiler ile etkileşime geçmekte zorlanıyorsalar, soru sorabilirler. Soru sormak insanları harekete geçirmenin en güvenilir yollarından bir tanesidir. Özellikle gündemdeki konular ile ilgili sorulan sorular, her zaman dikkat çekmiştir. Soruları bir görselle desteklemek daha fazla dikkat çekmenize yardımcı olabilir.

Marka sayfaları etkileşimlerini ne kadar arttırırsalar, Facebook Edgerank o sayfanın içeriğinin o kadar ilgi çekici olduğunu düşünecek ve o sayfanın paylaşımlarını daha fazla kullanıcıya ulaştırıp daha ön plana çıkaracaktır. Markalar bunu kesinlikle iyi kullanmalı.

http://www.sosyaling.com/facebook-edgerank-algoritmasi-nedir/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s