Sosyal Medya Uzmanlarının Sahip Olması Gereken Özellikler Nelerdir?

Sosyal medya önemli ve popülaritesi yüksek bir konu. Eminim ki benim bu yazdığım yazı ile ilgili benzer onlarca yazı bulabilirsiniz. Ama bendeki anlatım farkı ve dobralığı bu yazının fantazyasını oluşturdu.

 

Sosyal medya geleneksel medyada fazlasıyla yer alıp, adete devrim niteliğinde popüler hale gelince haliyle birçok genç arkadaşlar sosyal medya uzmanı olmaya karar verdiler. Öncelikle nankörlük yapmadan bu alanın, istihdamın ve bu iş disiplinin var olmasını Facebook’u kuran Mark Zuckeberg’e borçluyuz. Bol Like’ı hak eden bir insan.

Özellikleri listelemeye başlamadan önce bir sosyal medyacı insan öncelikle sürekli bilgi depolama, araştırma, yenilikleri trendleri takip eden ve gündemi sürekli süzgeçleyen birisi olmalıdır. Kendisi hep yetiştirmeli ve doldurmalıdır ve bunun bir sonu olmamalıdır. En önemlisi bununla ilgili eğitim. Sosyal medyacı olmak istiyorsanız öncelikle bununla ilgili kurslara, seminerlere ve akabinde iyi bir üniversitenin iletişim fakültesi altında okumak ya da yüksek lisans eğitimi etkili olacaktır. Ayrıca teorik ve akademik bilgilerin yanı sıra dijital ve sosyal medya alanında deneyim ve çalışma oldukça mühim.

Sosyal medya alanında eğitim ve deneyimi muhteşem bir ikili olarak oluşturmalısınız. Eğitim ve deneyim şart ama bilindiği üzere bu zamanda canı sıkılan herkes sosyal medya uzmanı oluyor. Yani Twitter’da popüler olup bol tweet atan, Foursquare’de check-in yapıp kendini belli edip, Facebook’ta bol beğenisi ve paylaşımı olmakla sosyal medyacı olunmuyor! Ve orada burada ahkam kesmekle hiç olunmuyor. İşin özüne içine dalmak ve yer almak gerekli.

Şimdi gelelim sosyal medyacıların sahip olması gereken özelliklerine. Hangi malzemeler lazım? İyice yoğrulmuş kıvamda pazarlama hamuru, ölçeği bol pratik zeka, blenderda karıştırılmış sosyoloji ve psikoloji bilgisi. Öncelikle hamurumuz iyice yoğrulmuş pazarlama bilgisinden oluşacak.

1- Pazarlama bilgisi: Sosyal medyada yaptığınız şey o markayı ve ürünlerini pazarlamaktır. Pazarlama konusunda gerekli birikiminiz yoksa bu konuda başarısız olma ihtimaliniz oldukça yüksek. Çünkü markanın seneler içinde oluşturduğu bir yapıyı onun ürününü pazarlıyorsunuz. Bunun için de bilgi birikimi çok önemli. Burada sosyal medya uzmanı kendisine sormalı, “ben bu şirketin pazarlama departmanında çalışabilecek kadar pazarlamayı biliyor muyum?”

Öte yandan markanın pazarlama departmanı,sosyal medya konusuna uzak ise sizin yaptıklarınızı değerlendiremeyeceklerdir. Ama belirli bir aşamadan sonra artık onlarda sosyal medyanın özelliklerini fark edecekler. Eğer pazarlamayı bilmiyorsanız bu konuda zorlanabilir tekleyebilirsiniz. Kısacası hamurunuz pazarlamadan olsun ve iyice yoğrulsun.

2- Pratik zeka: Sosyal medyada pratik zeka olmazsa olmazı her işte ve yaşamda olduğu gibi. Çünkü hem önemli bir tüketici kitlesine ulaşıyorsunuz, hem de onlardan bire bir reaksiyon alıyorsunuz. Yalnız burada bir nokta önemli. O reaksiyon olumlu, olumsuz olabilir. Bu yüzden sosyal medya uzmanımızın pratik zekalı olması şart ve bir elzem.

Mesela bir ileti girdiniz, altına arka arkaya olumsuz yorumlar gelmeye başladı. Ne yapacaksınız? Eğer pratik zekalıysanız bu konuda bir çözüm bulur, doğru ve mantıklı cevaplar verirsiniz. Kitleyi susturup ağzına emziği dayarsınız. Değilseniz kitlenin tepkisi markaya doğru yönelmeye başlar ki bu da yeterince rahatsız edici bir durumdur.

Olumsuz durumların yaşandığı negatif yorumların çok olduğu iletilerde, bazı insanlar sırf markaya zarar vermek,” bak cevap veremediler” ‘’bizi kandırıyorlar!’’ diyebilmek için olumsuz yorum yazıp, garip bir ego tatmini yaşıyorlar. Bunu oluşturan kitlelerin sürekli var olduğunu bilelim. Markanızı sosyal medyada yerden yere sövmek ve vurmak için 1000 insan bir anda ortaya çıkabiliyor. Bu yüzden sosyal medya uzmanımızın pratik zekası bu tür durumlarda çok önem kazanıyor. Ne demiştik ölçeği bol Pratik zeka!

3- Psikoloji ve sosyoloji bilgisi: Sosyal Medya aslında insanların toplandığı sınırları olmayan meydanlardır. Siz de onların arasına karışıp markanızı tanıtıyorsunuz. Bunun içinde psikoloji ve sosyoloji bilgisi gerekiyor.

Psikoloji bilgisi gerekiyor ki çünkü karşınızdaki bir insan. Robot değil. Duyguları, umutları, hayalleri, sevinçleri, tepkileri var. Eğer psikoloji konusunda bilginiz yoksa gireceğiniz iletilerde yapacağınız kampanyalarda ona ulaşmanız zor olacak. Ayrıca o tepki verdiğinde neden tepki verdiğini anlamayacak, ne yapmanız konusunda kararsız kalacaksınız. İyi bir sosyal medya uzmanız insan psikolojisini iyi bilmeli ve buna göre kurgulamalıdır.

Öte yandan sosyoloji bilgisi de gerekli. Örneğin 80.000 kişilik bir sayfayı yönetiyorsanız orada 80.000 insan var demektir. Neredeyse bir ilin nüfusu. Yani o sayfa bireyden çıkmış aşmış ve topluma gitmiştir. Sizin o toplumun ve onun davranışları hakkında da bilginiz olmalı. Çünkü normalde tek başına olsa yapmayacağı yorumu orada birkaç kişi söyledi diye yapabiliyorlar. O yüzden toplum, topluluk nelerden etkilenir, nelere tepki verir? bu konuları çok iyi bilmeniz gerekir. Ne demiştik psikoloji ve sosyoloji bilgisini blender ile karıştıralım afiyetle içelim.

Bir sosyal medyacı için bu ilk 3 adım çok önemli. Aslında bu listeyi daha da uzatabiliriz ama malum okumayı çok seven bir millet değiliz. Gerçi bu yazıyı buraya kadar okuduysanız bu alanla ilgilisiniz demektir. Tebrikler! Yazıda söylenenleri uygulayanlar bu alanda başarılı olur aksini inkar edenlerin ise yorumlarını bu yazının altına bekliyorum.

http://www.semiyun.com/2013/03/sosyal-medya-uzmanlarinin-sahip-olmasi-gereken-ozellikler-nelerdir/2/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s