E-ticaret Siteleri İçin Dönüşüm Oranı Nedir, Neden Bu Kadar Önemlidir?

Terim anlamıyla dönüşüm oranı (conversion rate), bir internet sitesinin toplam ziyaretçisinin, hedeflenilen eylemi gerçekleştirenlere oranıdır. Bu hedefler satın alma, kayıt olma, bülten aboneliği, ve başka bir sitenin trafiğini arttırma (tık alma) başlıklarında toplanabilir.

İnternet gelişiminin burayı ciddi bir rekabet alanı haline getirdiğini söylemek mümkün. Bu rekabetin geldiği noktayı, 2000 yılında kullanılan alan adı sayısının 17,8 milyon, 2012′de ise 226 milyon olmasından anlayabiliyoruz. Aradaki fark, sitelerin internette artık rekabetçi stratejiler doğrultusunda var olması gerektiğini de ortaya koyuyor.

Dönüşüm oranını kullanıcı alışkanlıkları açısından 3 ayrı tutumda incelemek mümkün:

• Birincisi, yalnızca bir bilgiye edinmek amacıyla gelen kullanıcının, bu bilgiyi almasının ardından siteyi terk etmesidir.

• İkincisi, kullanıcının haber bülteni aboneliği ya da ücretsiz üyelik gibi siteye direkt gelir sağlamayacak bir eylemi gerçekleştirmesidir.

• Üçüncüsü de, kullanıcıların siteyi ziyaret ettikten sonra gelir bırakacak bir eyleme girişmesidir. Ürün ya da hizmet satın alma, reklam tıklama bu eylemlerin arasında gösterilebilir. İkinci ve üçüncü kullanıcı tutumları, e-ticaret sitelerinin özellikle hedeflediği veya hedeflemesi gerektiği tutumlardır.

E-ticaret siteleri için dönüşüm oranının önemi

Bakış açısını biraz daha online alışveriş sektörüne çevirecek olursak, dönüşüm oranı bir e-ticaret sitesinin en önemli oyuncusudur. Tasarım ve kullanılabilirlikalan adı seçimie-postasosyal medyaaffiliate gibi tüm pazarlama kanalları açısından en doğru adımları atmış bir e-ticaret sitesi olabilirsiniz. Hatta çok zor olsa da, başarılı SEO ve SEM çalışmalarıyla Google aramalarında her zaman en üst sıralarda yer alıyor da olabilirsiniz. Fakat bu satış rakamlarınızın istediğiniz seviyelerde olacağınızın garantisini vermez.

 

Basit bir matematikle ilerleyelim: Günlük tekil ziyaretçisi 300.000 olan bir e-ticaret sitesine sahipsiniz ve bu ziyaretçilerin 6.000′i alışveriş yapıyor. Dolayısıyla dönüşüm oranınız yüzde 2. Gider kalemleri kapsamında konuşmak gerekir fakat bu rakamın size yeterli gelmediğini varsayalım. Satışları yükseltmek amacıyla aklınıza ilk gelen hamlenin site trafiğini yükseltmek olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak bu efor da size daha çok müşteri maliyeti olarak geri dönecektir.

Yukarıdaki sayıları sadeleştirecek olursak, sitenize gelen her 100 kişinin 2′si alışveriş yaparken, 98′i sizin istediğiniz eylemi gerçekleştirmeden gidiyor. Bu gelen 100 kişiyi artırmak elbette istenilen bir gelecek ama alışveriş yapan 2 kişiyi artırmak en efektif çözümdür. Böylece satışları katlamakla birlikte, müşteri elde etmek için harcadığınız miktarı da azaltmış olacaksınız.

Bütün bunlarla beraber, dönüşüm oranının yalnızca satıştan ibaret olmayacağının da üstünde durmak gerek. Sitenizi ziyaret eden 100 kullanıcıdan yalnızca 2′si ürün ya da hizmet satın alırken, 5′i e-posta bülteninize, 8′i de sitenize üye olabilir. Eğer bu eylemler, kullanıcıların yapmasını istediğiniz eylemler arasındaysa, dönüşüm oranınız yüzde 15 olacaktır. Bu eylemlerin her biri de hedef dönüşüm listenizde yer alacaktır.

Dönüşüm oranının e-ticaret siteleri açısından önemini maddeler halinde anlatmaya çalışalım:

• Trafiği artırmak için harcayacağınız vakit ve nakit daha fazladır.

• Müşteri başına düşen maliyet azalacağından ötürü sitenizin yatırım getirisi (ROI-Return on Investment) oranı artacaktır.

• Gider kalemlerinin düşmesi, bu alana ayrılan bütçenin farklı kanallara entegre olmasını sağlayacaktır.

• Hedef dönüşüm eylemleri kapsamında basın bülteni aboneliği ve üye olma işlemi dolaylı olarak gelir elde etmenize olanak tanıyacaktır.

• En önemlisi de, gider kalemlerinizin azalmasını aynı zamanda satışlarınızın artmasını sağladığı için kar marjınızı hiç olmadığı kadar yüksek kılacaktır.

Son olarak, “Dönüşüm Oranı Nasıl Arttırılır?” başlığının da başka bir yazımızın konusu olacağını da ekleyelim.

http://eticaretmag.com/donusum-orani-conversion-rate-nedir-nasil-arttirilir/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s