Sosyal Medya Pazarlama Kılavuzu

Sosyal medya günümüzde şüphesiz dijital pazarlama araçlarının en önemli ve en etkili alternatiflerinden biri. Durum böyle olunca markalarda sosyal medyayı pazarlama aracı olarak kullanmak konusunda yeni alternatifler geliştirmeye başladı. Sosyal medya pazarlaması düşük maliyetin yanı sıra, fayda/maliyet analizi yapıldığında yüksek oranda fayda sağlayan göz ardı edilemeyecek bir konumda.

Sizde, Sosyal Medya veya Dijital Pazarlama Uzmanı olma yolunda ilerliyorsanız, bu yazı sizin için kılavuz niteliğinde. Sosyal Medya Pazarlamasında en büyük sorun, aksiyona nasıl geçileceği konusudur.

İşte, Sosyal Medya Pazarlamasında izlemeniz gereken yol haritası.


Hedef Kitle Analizi

Sosyal Medya Pazarlamasının temelini “hedef kitle analizi” oluşturur. Markadan alınacak “doğru brief” akabinde yapılacak “doğru analiz”, Sosyal Medya Pazarlama Stratejisinin temelini oluşturur. Hedef kitleyi tanımak ve doğru tanımlamak işin merkezidir. Yaş, cinsiyet, gelir düzeyi, sosyal alışkanlıkları, ilgi alanları, hobileri, şehir/bölge konumları hatta medeni durumları hedef kitle analizinde son derece önemlidir. Hedef kitleyi doğru tanımladıktan sonra potansiyel hedef kitlenizin yoğun olarak kullandığı dijital mecra ve sosyal ağları belirlemek gerekir. Bu sayede sosyal medya pazarlama stratejinizin temelini hazırlamış olursunuz. Özellikle niş alanlardaki sosyal ağları da göz ardı etmeden incelemek ve önemli olanları belirlemek gereklidir.

 Rakip Analizi

Sosyal Medya Pazarlamasında hedef kitle analizinin ardından yapılacak ilk iş rakipleri ve pazarı araştırmaktır. Sektörel olarak pazardaki rakipleri belirledikten sonra, rakiplerin  sosyal medyada bugüne kadar ne yaptıklarını ve ne yapmadıklarını çok iyi analiz etmek gerekir. Bu analizi yaparken tüm mecraları araştırmak son derece önemlidir.”Analiz için ücretsiz bir çok tool kullanabilirsiniz.”

Tek bir kanal üzerinden yapılan analizler doğru sonuçlar vermeyebilir. Bu yüzden tüm kanalları aktif olarak kullanmak gerekir. Yapılacak doğru analiz ve buna bağlı olarak belirlenecek “Sosyal Medya Pazarlama Strateji”si işin neredeyse %40′ını oluşturur. Analizi yapmadan önce rakiplerinizi tek tek belirlemeli ve sosyal medya üzerindeki tüm hareketlerini özenle takip etmelisiniz.

Marka Entegrasyonu/ Konumlandırma

Markayı sosyal medyaya entegre etmek işin en zor aşamalarından biridir. Çünkü çalıştığınız marka o güne kadar sosyal ağlarda yer almamış olabilir ve kullanıcı adları başka kişiler tarafından alınmış olabilir. Böyle bir durumda markaya en uygun hesap uzantılarının belirlenmesi ve bunların zaman kaybetmeden alınması marka adına önemlidir. “Aktif veya pasif kullanılacak tüm sosyal ağların uzantıları marka adına tescil edilmelidir.”

Sosyal hesaplar belirlendikten sonra markanın kurumsal algısına ve kimliğine paralel görsel çalışmalar hazırlanır. Görsel çalışmaların tamamlanmasının ardından markanın sosyal medya entegrasyonu tamamlanır ve içerik paylaşımına hazır hale getirilir.

Sosyal Medya Pazarlama Stratejisi

“Marka, Sosyal Medya’da neden var olmak istiyor? Amaç, Satış mı? Pazarlama mı? Feedback almak mı?” Marka’nın sosyal medya da neden var olma isteği son derece önemlidir!
Hedef kitle ve rakip analizi sonrası, yapılan marka konumlandırmasının ardından bize uzun vade de fayda sağlayacak bir pazarlama stratejisi hazırlamanız gereklidir. Sosyal medya pazarlamasının bir amacı olmalı.

Sadece sosyal medyada var olmak sizin arzu ettiğiniz sonuçları elde etmenize yetmez. Stratejiniz uzun vadede size fayda sağlayacak şekilde ve genel pazarlama stratejiniz ile bağlantılı olmalı. Bu sayede sosyal medyada nasıl aktif olacağınızı düşünmek zorunda kalmazsınız. Varolan stratejiniz doğrultusunda hareket edebilirsiniz.

Samimi ve Esnek Olun

Sosyal Medya’nın temelinde insan olduğunu ve bu insanlar ile markalar arasında çift yönlü iletişim olduğunu unutmayın! İnsan ilişkilerinde olduğu gibi, sosyal medya hesap yönetiminde de samimi ve esnek olmayı deneyin. Çünkü sosyal medya  aktif bir mecradır ve dinamikler her an değişebilir.
Sosyal medya pazarlamasına dair kurduğunuz strateji, yalnızca sizin varsayımlarınızdan ibarettir. Asıl gerçekler yola çıktıktan sonra hedef kitlenizin yorumları ve beklentileri ile ortaya çıkar. Dolayısıyla bu konuda yaptığınız planları değişmez birer kural gibi görmeyin ve esnek kalabilmeye özen gösterin.

Doğru içerik candır

Sosyal medyanın en büyük avantajlarından biri çift yönlü iletişimin olmasıdır. Hedef kitlenize öyle bir içerik verin ki, markanız hakkında konuşsun, yorum yapsın, paylaşsın veya geri bildirimde bulunsun. Hedef kitle analizi doğru içerik üretimi açısından çok önemlidir. Hedef kitlenizi doğru tanımlarsanız onlara dokunan içerikler hazırlamakta zorlanmazsınız. Paylaşacağınız içeriklerin sadece hedef kitlenize uygun olduğunu değil, onların paylaşmaktan ve yakınlarına göstermekten keyif alacağı içeriklerden oluşmasına özen gösterin. Onlarla konuşun, onlara dokunun.

 

Topluluk Oluşturun

Sosyal ağların hepsi aktif kullanılabilir ama onlarda aslında birer misafirden fazlası olmadığınızı unutmayın. Gerçek anlamda tüm kontrolün sizde olduğu ve sosyal medya pazarlama stratejiniz içerisinde önemli yer tutacak, paylaştığınız bağlantıları yönlendireceğiniz bir blog sahibi olmanız gerektiğini gözden kaçırmayın. Hatta pek çok durumda tüm sosyal medya pazarlamanızı blogunuz çevresinde kurmak çok faydalı olabilir. Bu sayede markanızı takip edecek bir topluluk oluşturabilir ve paylaşacağınız içeriklerle bu topluluğa yön verebilir, marka elçilerinizi yaratabilirsiniz.

Şımartın

Hedef kitlenize hediyeler verin, belli dönemlerde yarışmalar ve kampanyalar düzenleyin. Özel günleri unutmayın!

Reklam verin

Hedef kitlenize yönelik doğru mecralarda özel hedeflemeli reklamlar oluşturun. Reklam tüketiciye ulaşmanın en etkili yöntemidir.

Her zaman ölçümleyin, dinleyin

“Hangi sosyal ağ da ne tip paylaşımlar daha etkili oluyor? Hangi günler ve hangi saatlerde hedef kitleniz daha aktif? Rakipler ne gibi yenilikler, farklılıklar getiriyorlar?”

Bu ve bunlar gibi pek çok detayı takip etmeye, ölçümleyeme asla ara vermeyin. Doğru ve etkili bir şey yapıyor olabilirsiniz ama her zaman daha iyisi yapılabilir. Bunu göz ardı edip büyük potansiyelleri gözden kaçırmayın…

Optimize edin

Sosyal Medya Optimizasyonu işin son aşamasıdır. Yukarıdaki işlemler tamamlandıktan sonra markanın sosyal medyadaki faaliyetlerini sürdürebilmesi için hesapları sürekli optimize etmek gerekir.  Teknolojinin getirdiği yenilikleri, güncellemeler ve yeni sosyal ağlar ile hesaplarınızı sürekli optimize etmelisiniz. Unutmayın, doğru strateji ve yönetim sayesinde sosyal medya da var olabilir yada yanlış bir yönetimle bir anda yok olabilirsiniz.

Krizlere hazırlıklı olun

Son olarak; hedef kitleyi doğru analiz ettik, rakipleri araştırdık, tüketici ile konuştuk, stratejimizi belirledik, ölçümledik ve optimize ettik. Her şey tamam ama bir şey eksik, o da kriz yönetimi. Sosyal Medya Pazarlamasında her an, her dakika kriz yönetimine hazırlıklı olmalısınız ve bir kriz planınız mutlaka olmalı. Sosyal medyada krizin nereden ne şekilde geleceği belli olmadığı için markanıza ait kriz yönetim senaryonuz mutlaka olamalı.

http://serdartezguler.com/sosyal-medya-pazarlama-kilavuzu/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s